Aktualności

Na czym polega niezwykłość owoców jagodowych

Promocja oraz wspieranie świadomości dotyczącej owoców jagodowych to główne cele trzyletniej kampanii „Niezwykłe właściwości zwykłych owoców” realizowanej przez Związek Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej, Stowarzyszenie Plantatorów Borówki Amerykańskiej, Stowarzyszenie Plantatorów Truskawek oraz Krajowe Stowarzyszenie Plantatorów Czarnych Porzeczek. Jakie są jej efekty?

 

Świadomość konsumentów na temat walorów smakowych i zdrowotnych owoców jagodowych stale wzrasta, a wraz z nią ich konsumpcja. Te małe owoce, ale o wielkiej mocy podbijają rynek Unii Europejskiej. Jak się okazuje, handel wyprodukowanymi w Europie owocami odbywa się przede wszystkim na rynku wewnętrznym, przy czym obrót nimi jest niemal dwukrotnie większy niż warzywami. Owoce stanowią aż 61,5% łącznej wartości wymiany. Istotnym jej elementem są właśnie owoce jagodowe, na które przypada 9,2% całości handlu wewnątrz UE. Akcja promocyjna jest prowadzona od 2015 r. na rynkach pięciu europejskich państw: Polski, Austrii, Czech, Finlandii i Szwecji. Jak wynika z badań przeprowadzonych w drugim roku kampanii, nawyki żywieniowe Europejczyków ulegają zmianie. W sezonie owoce jagodowe są najczęściej spożywane od jednego do dwóch razy w tygodniu.

– Od kilku lat sprzedaż owoców jagodowych takich jak: truskawki, maliny, borówki czy porzeczki utrzymuje się na stale wysokim poziomie. Nie bez znaczenia dla rynku, zwłaszcza polskiego, pozostają: agrest, jeżyna, czy jagoda kamczacka – mówił 20 czerwca Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP, podczas konferencji prasowej w Warszawie. – W ich produkcji widzę duży potencjał i zbyt również na rynkach krajów trzecich. Trendy zakupowe stale się zmieniają, jednak w sezonie owoców jagodowych, który, niestety, trwa bardzo krótko widzimy na nie ogromny popyt. Jeszcze dekadę temu gospodynie starały się utrzymać smak lata na dłużej, robiąc z tych owoców przetwory: konfitury, dżem czy soki. Dziś ten trend zanika, ponieważ wszystko jest dostępne na wyciągnięcie ręki na sklepowej półce – podkreślał.

– Z przeprowadzonych przez nas badań po dwóch latach realizacji kampanii „Niezwykłe właściwości zwykłych owoców”, wynika, że wskaźnik świadomości na temat owoców jagodowych, w każdym z krajów, w których prowadzone są działania, wynosi ponad 70%. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie konsekwentne działania informacyjne i promocyjne, takie jak kampania w prasie, reklamy na środkach transportu, bilbordy, kampania internetowa, akcje uliczne czy wysyłka do szkół kalendarzy, kredek i kolorowanek. Jest to duży sukces czterech organizacji, które umiały dojść do porozumienia i wspólnie wyznaczyć sobie cel – dodaje Mirosław Maliszewski.

Agnieszka Dywan

Związek Sadowników RP

Źródło: materiały prasowe

Zobacz także więcej artykułów z tej kategorii

Facebook