Aktualności

05 Styczeń 2018

Warzywa i owoce bogate w witaminę C

Zimą warto zadbać szczególnie o zdrowe odżywianie i dostarczenie organizmowi witamin. Jedną z najcenniejszych jest witamina C.  Witamina ta wspomaga działanie systemu odpornościowego, chroniąc organizm m.in. przed przeziębieniem. 

Jak informuje dr hab. inż. Jarosław Markowski z Instytutu Ogrodnictwa w Skierniewicach, witamina C oprócz wspomagania układu odpornościowego, pełni też inne ważne funkcje w organizmie ludzkim, który sam nie potrafi jej gromadzić. Dlatego właśnie konieczne jest codzienne dostarczanie witaminy C z pożywieniem. Podstawowym jej źródłem w naszej diecie powinny być warzywa i owoce oraz ich przetwory, np. soki. Zdrowa, dorosła osoba powinna dostarczać swojemu organizmowi ok. 80 mg witaminy C dziennie. Witamina C zmniejsza uczucie zmęczenia i pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego. Jest też cennym antyoksydantem, który walcząc z wolnymi rodnikami opóźnia procesy starzenia komórek.

Wbrew utartemu przekonaniu, to wcale nie cytryna zawiera najwięcej witaminy C. W 100 g tego owocu kryje się jej ok. 50 mg. Dla porównania w 100 g czarnych porzeczek jest aż ok. 180 mg witaminy C!  Także nektar z tych owoców  jest bardzo dobrym źródłem witaminy C. Natomiast 100 g truskawek zawiera średnio 66 mg witaminy C. Chociaż zimą sezon na te owoce się skończył, także mrożone dostarczą nam dużo witaminy C – 100 g mrożonych czarnych porzeczek ma jej ok. 164 mg, a 100 g mrożonych truskawek – ok. 60 mg. Oprócz jedzenia świeżych i mrożonych owoców pijmy też powstałe z nich soki, np. szklanka pasteryzowanego soku pomarańczowego zabezpieczy dzienne zapotrzebowanie na witaminę C aż w 50-60%.

Bogactwo witaminy C kryje się też w warzywach. Na przykład natka pietruszki zawiera niemal 180 mg witaminy C w 100 g. Niewiele ustępuje jej czerwona papryka, która ma jej przeciętnie aż 144 mg w 100 g. Warto jeść także brukselkę (ok. 94 mg witaminy C w 100 g), brokuły (ok. 83 mg), kalafiory (ok. 70 mg), a także inne warzywa kapustne (np. w 100 g białej kapusty jest ponad 50 mg witaminy C). Sięgajmy także po soki warzywne i warzywno-owocowe z udziałem wspomnianych produktów.

am

 

Źródło: www.kups.org.pl

Zobacz także więcej artykułów z tej kategorii

Facebook