StoryEditor

Sprzedaż żywności ekologicznej wzrosła w tym roku o 30 proc.

31.12.2020., 00:00h

Ten rok był dla rynku żywności ekologicznej szczególny. Wzrosty i spadki sprzedaży obserwowaliśmy w zupełnie innych miesiącach niż w poprzednich latach, a wprowadzane na bieżąco obostrzenia praktycznie od razu wpływały na zachowania konsumentów. Był to rok świadomych wyborów żywieniowych, czego dowodem jest 30 proc. wzrost sprzedaży żywności ekologicznej.

– Klienci stawiali m.in. na podnoszące ich odporność kiszonki czy bio warzywa i owoce. Wzrosła też sprzedaż online, która w naszym sklepie internetowym się podwoiła. W kolejnym roku możemy spodziewać się kontynuacji tych trendów. W 2021 roku wzrośnie znaczenie rynku bio, wegańskiego i sprzedaży online – uważa Łukasz Gębka, właściciel i prezes Farmy Świętokrzyskiej.
Ja zaznacza przedsiębiorca, rynek żywności ekologicznej już od kilku lat notuje wzrosty. Konsumenci są coraz bardziej świadomi, chętnie czytają etykiety produktów. Epidemia koronawirusa przyspieszyła ten trend, ale wprowadziła również dużą nieprzewidywalność. Klienci emocjonalnie reagowali na wprowadzane obostrzenia.
– Wahania liczby kupowanych produktów w tym roku zupełnie nie pasowały do schematów obserwowanych w poprzednich latach, np. zamiast boomu, który standardowo przypada na wrzesień, mieliśmy wzrosty sprzedaży w sierpniu. Mimo braku przewidywalności to był dobry rok dla rynku żywności ekologicznej. Branża zanotowała średnio 30 proc. wzrost rok do roku. Rozwinęły się też zakupy online. Tylko w naszym e-sklepie w czasie epidemii sprzedaliśmy o 135 proc. więcej produktów niż w podobnym okresie w 2019 roku – dodaje Gębka.
Zdaniem producenta, obserwowane trendy są na tyle silne, że wzrost sprzedaży jest niemal pewny.
– Pierwszy kierunek to rozwój certyfikowanych produktów ekologicznych. W 2020 ten rynek urósł o 30 proc. i wszystko wskazuje na to, że będzie rozwijał się dalej, razem z rosnącą świadomością konsumentów. Kolejny trend to weganizm. Na rynku pojawia się mnóstwo wegańskich produktów i to nawet u producentów tradycyjnych wędlin czy przetworów. Są szczególnie popularne wśród młodego pokolenia, dlatego łatwo przewidywać, że ten trend będzie cały czas rozwijał się w stałym tempie. Ostatni trend to przenoszenie się zakupów do internetu. Wymusi to zmiany na rynku, związane m.in. z wyspecjalizowanymi usługami dostawy produktów żywnościowych – wyjaśnia właściciel farmy ekologicznej.
Jego zdaniem, każdy z powyższych trendów będzie rozwijał się w swoim tempie, z różnym natężeniem, ale wszystkie są już nie do zatrzymania.

Źródło: https://www.wiadomoscihandlowe.pl/
23. kwiecień 2024 20:45