StoryEditor

Jaka przyszłość czeka jeżynę?

05.07.2022., 00:00h

Jaka przyszłość czeka jeżynę i jak pozycjonuje się na rynku europejskim? Czy dzięki nowym odmianom popyt będzie rósł?

Kampania jeżyny dobiega końca w Hiszpanii. Kiedyś owoc ten dostępny był jedynie w miesiącach wiosennych. Dzięki nowym odmianom cieszyć się tymi owocami możemy cały rok.

Mimo konkurencji, rynek zbytu na jeżynę jest i będzie

- W miesiącach zimowych czujemy się bardziej komfortowo, ponieważ nie ma europejskiej produkcji jeżyn i pomimo konkurencji z Meksyku, istnieje rynek zbytu na nasz produkt. Od końca maja jest już dużo podaży w innych krajach, w tym Huelva, więc istnieje duża presja, która wpływa na ceny – powiedział Daniel Velo, partner Agrícola El Bosque, firmy z Huelvy, która jest częścią grupy Plus Berries i która specjalizuje się wyłącznie w uprawie i marketingu jeżyn.
Firma alokuje około 80% swojej produkcji do krajów europejskich oraz realizuje niektóre przesyłki lotnicze do Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Przełamanie sezonowości

- Wcześniej przestaliśmy produkować jeżyny w miesiącach letnich, ponieważ popyt z krajów europejskich również spadł wraz z wejściem ich lokalnych produkcji. Obecnie w tych miesiącach kontynuujemy współpracę, głównie na rynku krajowym z Mercadoną, najważniejszą siecią supermarketów w Hiszpanii, a także na głównych rynkach hurtowych w kraju. Nadal obsługujemy również niektórych klientów za granicą– powiedział.

Możliwość rozłożenia zbiorów na cały rok doprowadziła do wyczuwalnego wzrostu spożycia jeżyn, a także zaproponowania bardziej przystępnych cen.

- Utrzymywanie stałych ilości przez dłuższy czas pozwoliło rozłożyć zbiory poza miesiące, w których koncentruje się cała produkcja jagód, w momencie, w którym trudniej jest sprzedać produkt po akceptowalnych cenach. Udało nam się również zwiększyć spożycie jeżyny w Hiszpanii i w pozostałej części Europy. Kluczem do osiągnięcia tego była konsolidacja oferty w okresach, w których wcześniej nie było oferty, przy jednoczesnym zagwarantowaniu jej smaku i jakości – dodaje.

Głównym konkurentem hiszpańskiej jeżyny jest Meksyk, który uprawia ją na powierzchni około 10 000 hektarów. Meksykańska jeżyna trafia przede wszystkim na rynek Stanów Zjednoczonych, jednak coraz częściej przebija się również na teren Europy.

- Kiedy jest dużo dobrej jakości meksykańskich jeżyn, trudno jest z nimi konkurować, ponieważ mogą oni sprzedawać swoje owoce po niższych cenach ze względu na niższe koszty pracy. Gdy jakość meksykańskich jeżyn spada, szybko znajdujemy luki na rynkach. Podaż tego pochodzenia ustabilizowała się, a być może nawet nieznacznie spadła w tym roku – powiedział Daniel Velo.

Czarna owca wśród jagód

Jeżyna zawsze była „czarną owcą” jagód. Mimo wszystko jest to najmniej znana jagoda i najtrudniej dostępna w supermarketach. Jednocześnie daje ona możliwość rozwinięcia. Kluczowe znaczenie mają nowe odmiany wchodzące a rynek. Są one wynikiem badań na przestrzeni 25 lat. Pomorze to wprowadzić tzw. kalendarz produkcji, a także zwiększy konsumpcje tego owocu, co jest bardzo optymistyczne dla producentów.

Źródło: Daniel Velo Prieto (dyrektor zarządzający) Agricola El Bosque S.L./ Związek Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej.
Fot: envato.elements

20. kwiecień 2024 15:35