StoryEditorWiadomości ze świata

Ze świata: Mała podaż, duży popyt – rynek cukinii

19.11.2022., 10:00h

Cukinia to jedno z najczęściej produkowanych warzyw w Almerii i spożywanych w Europie. Kampania 2022/2023 zaczęła się od problemów, głównie spowodowanych przez szkodniki co w znacznym stopniu wpłynęło na podaż.

Kampania cukinii 2022/2023 rozpoczęła się dość problematycznie, głównie przez szkodniki takie jak mszyce i przenoszone przez nie choroby wirusowe. Odbiło się to na podaży i według podawanych prognoz zarówno areał uprawy w szklarniach w Almerii, jak i wielkość plonów zostanie zmniejszona.

Starty nawet do 60% wielkości plonu

— Wydaje się, że wpłynęło to na 100% naszej produkcji, zarówno w szklarniach Níjar, jak i w El Ejido. Szczególnie w Níjar nigdy nie mieliśmy żadnych problemów, a w tym roku musieliśmy wcześniej usunąć uprawy i przygotować nową plantację na zimę — powiedziała Laura z Roots and Leaves, firmy specjalizującej się w produkcji i eksporcie cukinii. — Oprócz własnej produkcji, prowadzimy również zakup, aby móc zaspokoić potrzeby naszego głównego angielskiego klienta (Rodanto), i w tym obszarze jesteśmy informowani o stratach do 60% w rejonie Nijar i 30% w Poniente.

Niska podaż, wysoki popyt – pozytywny wpływ na cenę

W momencie, gdy podaż jest mała, a popyt ciągle rośnie, wpływa to pozytywnie na ceny. Według Laury ceny te w czasie zimy powinny się jeszcze bardziej umocnić, ale jest to w dużej mierze uwarunkowane od zapotrzebowania supermarketów i kosztów, jakie są w stanie ponieść odbiorcy końcowi.

image
Odmiany SGGW znane i cenione

Wczesne, plenne z tolerancją na mączniaka rzekomego. Poznaj odmiany SGGW

90% produkcji trafia do Wielkiej Brytanii

— Specjalizujemy się w produkcji konwencjonalnej cukinii, z której 90% eksportujemy na rynek brytyjski. Obecnie konwencjonalna uprawa w Almerii, prowadzona bez użycia ochrony chemicznej, przy pomocy owadów pożytecznych, jest bardzo zbliżona do standardów ekologicznych. Różnica polega na tym, że gdy pojawia się szkodnik, mamy możliwość przeprowadzenia większej liczby różnych rodzajów zabiegów — mówi Laura.

— Rynek brytyjski jest pierwszym, z którym rozpoczęliśmy współpracę i nawiązaliśmy bardzo silne partnerstwo. Od samego początku był bardzo zainteresowany posiadaniem produktu najwyższej jakości, który ma być dostarczany do angielskich supermarketów — dodaje. — Spośród wszystkich produktów roślinnych cukinia cieszy się dość stabilnym popytem w Wielkiej Brytanii. Jest sprzedawana w pudełkach o wadze 5 kg, luzem i w opakowaniach typu flowpack, przy czym te ostatnie cieszą się największą popularnością pod względem konsumpcji — powiedziała Laura. — Cukinia na tacce zapakowana w ilości 2-3 sztuk, jest najwygodniejsza dla konsumentów i przystępna cenowo. Chociaż w tym roku również angielska gospodarka boryka się z inflacją.

W rzeczywistości, według danych Urzędu Statystyki Narodowej, ceny żywności w Wielkiej Brytanii odnotowały wzrost o 14,6% we wrześniu 2022 r. w porównaniu z tym samym miesiącem poprzedniego roku. Brexit, który spowodował tak wiele niepewności w sektorze eksportowym od czasu wyjścia Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, okazał się zwykłą biurokratyczną formalnością, twierdzi Laura.

 — Procedura administracyjna wygląda, jak w każdym urzędzie celnym. Od tego czasu wszystko wróciło do normy, a eksport się ustabilizował. Jednak głównym zmartwieniem jest teraz angielska gospodarka.

 

opr. Bernat Patrycja
Źródło: freshplaza.com

Fot: envato.elements

05. październik 2024 11:26